måndag 19 augusti 2013

Rekryten - Robert Muchamore

Genre: Spy fiction och young adult.

Framsidan på boken.
Rekryten handlar om James Adams. Han är en kille som helst sitter hemma och spelar tv-spel och struntar totalt i skolan. Han avskyr alla ämnen utom matematik, där han alltid får högt betyg. Han bor med sin mamma och halvsyster ända tills hans mamma dör av en överdos. Det kommer som en total chock och James och han syster, Lauren, blir riktigt ledsna. Deras mamma var involverad i kriminella saker och de fick alltid väldigt många paket på sina födelsedagar. James tar detta väldigt hårt och tänker ofta på sin mamma under bokens gång. James och Lauren blir flyttade till ett barnhem men även där struntar James totalt i skolan. Hans rumskamrat, Kyle, är den totala motsatsen. Han gör alla sina läxor i god tid och stryker alltid sin skoluniform. Det visar sig senare att han är en hemlig agent som är på rekryteringsuppdrag.

Han rekryterar James till Cherub, en hemlig spionorganisation som består enbart av barn. Där får James ta olika lektioner i dels vanliga ämnen och spion-relaterade ämnen. Han tycker för första gången att det är roligt i skolan. Han får även genomgå den otroligt svåra och jobbiga grundutbildningen som varar i 100 dagar. Kommer han att klara av den tuffa utbildningen och bli en riktig agent?

Robert Muchamore
Cerub är en serie på tio delar där den första boken heter Rekryten. Den andra boken heter Uppdraget och den tredje heter Fritagningen. Under ett besök hos sin syster hörde Robert Muchamore hans tolvåriga systerson klaga över att det inte fanns någonting att läsa. Muchamore tänkte att det saknades böcker för tolv-och trettonåriga pojkar och skrev Cherub. Muchamore själv kommer ifrån London och är uppväxt tillsammans med tre äldre syskon.

Jag tyckte att boken var riktigt bra, men kanske lite för jobbig att läsa för barn under tio år, eftersom det finns mycket hemska saker i boken. Jag tycker att boken är skriven väldigt bra och utesluter inte pinsamma tankar eller händelser. Det gör så att boken känns väldigt verklig. Handlingen är otroligt bra och det händer nästan alltid någonting spännande. Det är vanligtvis inte den här sortens böcker som jag läser, men efter den här boken kommer jag nog att börja läsa mera spy fiction. Den är inte anpassad för min ålder men det spelar inte så stor roll. Jag stannade uppe flera timmar efter läggdags för att få veta vad som skulle hända. Jag gillar också att serien är skriven i många delar som inte är så långa. Det gör så att de som inte är vana att läsa mycket kan läsa den. Jag rekommenderar starkt boken till alla ungdomar som gillar att läsa och de som inte gillar att läsa.

Rekryten av Robert Muchamore får 8/10 morötter av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar