tisdag 13 augusti 2013

Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

Genre: Romans, fantasy och young adult.

Bokens framsida.
Boken handlar om sextonåriga Ethan Wate som bor i den pyttelilla staden Gatlin. Personligen så tycker han att Gatlin är den hemskaste platsen man kan bo på. Varje dag träffar han samma personer som beter sig på samma sätt, han går längs samma gator och i samma skola. Livet för honom är bara en dröm om att flytta bort från Gatlin och aldrig mera komma tillbaka. Men en dag förändras hans liv för altid - Lena Duchannes flyttar till staden. Han börjar att bekanta sig med Lena och upptäcker att något är annorlunda med henne. Inte bara att hon klär sig i annorlunda kläder och har ett halsband av skräp - något annat. Något farligt. Ethan dras in i hennes värld och är fast besluten att inte släppa taget om Lena. Ethan förstår snart att Lena kommer att få sitt öde bestämt om bara några månader - på hennes sextonårsdag.

Ethan bor tillsammans med sin pappa och deras hushållerska, Amma. För Ethan är Amma som en mamma , eftersom hans riktiga mamma dog i en olycka för flera år sedan. Efter det låste hans pappa in sig på sitt arbetsrum och där har han blivit kvar. Han kommer bara ut när han ska duscha och äta. Ethan gillar sin pappa väldigt mycket, men får inte så mycket tid med honom som han skulle vilja ha. Han gör bra ifrån dig både i skolans basketlag och på lektionerna. Ethan älskar böcker, filmer och serietidningar och läser dem mest hela tiden. Han gör även jämförelser mellan olika böcker som han har läst och vad som händer honom just nu. Jag gillar det, men jag har tyvärr inte läst så många av dem. Ethan inser inte att han är precis som alla andra invånare i Gatlin, tills han träffar Lena. Ethan är fast besluten att ändra på Lenas öde så att de kan vara tillsammans. 

Beautiful Creatures är Kami Garcias och Margaret Stohls debutroman. Stohl har även skrivit en egen serie, Icons som kom ut i år. Beautiful Creatures är första delen i en serie på fyra böcker som kallas Caster Chronicles. De andra har inte kommit ut på svenska ännu, men den andra delen, Beautiful Darkness, kommer ut i slutet av september i år.

Kami Garcia och Margaret Stohl.
En film som är baserad på boken har släppts med samma namn, vilken jag har sett. Dock såg jag filmen innan jag läste boken, vilket var ett misstag. Boken var väldigt annorlunda mot filmen vilket gjorde så att bilderna i huvudet inte stämde överens med vad jag läste i boken. 

Jag tyckte att författarna beskrev Ethans och Lenas relation väldigt bra och språket i boken var helt okej. Händelserna hände inte så snabbt vilket gör så att man förstår boken lättare. Jag gillade även karaktärerna för att de hade personlighet, dock inte så mycket som jag skulle ha velat. Jag tyckte handlingen var okej, men det kändes som om det var något som saknades. Den var även något långsam i mitten av boken.

Beautiful creatures av Kami Garcia och Margaret Stohl får 6,5/10 morötter av mig.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina recentioner här på GHR, Cuddly Carrot. Jag undrar varför boken heter "Beautiful creatures"? Vad är det för varelser? Har det något med Lena att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte, men det kanske får sin förklaring i de senare böckerna som jag kommer att redovisa så fort de kommer ut på svenska!

      Radera