måndag 6 januari 2014

Nyckeln - Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg

Jag är fullt medveten om att ingen av oss på Greenhouse Reading har redovisat de två föregående delarna i serien men jag tänker skriva en recension på Nyckeln nu i alla fall. Vi kommer förmodligen läsa om böckerna innan Cirkeln kommer ut på film och då kan vi skriva en recension på dem. Du kan läsa mer om filmen nedan.

Genre: Urban Fantasy

Framsidan på boken.
Boken utspelar sig i Engelsfors, en liten stad omgiven av skog där människor med jämna mellanrum försvinner. En apokalyps närmar sig och det är upp till sju ungdomar att rädda världen. Nu är det endast fyra personer kvar av den utvalda grupp som kallas cirkel där de en gång var sju stycken: Minoo, Vanessa, Anna-Karin och Linnéa. De vill stoppa apokalypsen genom att stänga en portal som finns i Engelsfors, men de får snart reda på att detta är omöjligt. De får snart reda på att portalen inte kan stängas om cirkeln inte är hel. Samtidigt som apokalypsen närmar sig vet ingen av de som är kvar vad de ska göra.

Jag tyckte att boken var en av de bästa som jag läst, och då överdriver jag inte det minsta. Det som framför allt är så bra med den är på sättet som den är skriven på. Man får hoppa mellan personerna vilket bidrar till att det inte blir tråkigt att läsa. Man får många olika perspektiv på olika saker. Det händer saker nästan hela tiden vilket håller spänningen uppe och man vill inte sluta läsa boken. Den är väldigt tjock, 110 kapitel och 868 sidor. Det kanske låter som en stor utmaning för vissa, men det kändes inte som mer än en vanlig bok. Författarna gör ett skickligt jobb med att göra boken intressant från början till slut och jag kommer att sakna Engelsfors-trilogin. Jag längtade hela dagarna nu på jullovet efter att få sätta mig och läsa boken!
Jag tycker även att karaktärerna är intressanta att läsa om. Det finns ganska många, hela sju stycken som man får hoppa emellan. Det låter som väldigt många, men jag har aldrig upplevt att det blir rörigt, inte ens när jag började läsa Cirkeln. Jag tror att det beror på att de är så olika och att man får lära känna dem väldigt bra. Alla har olika bakgrund och beter sig på sitt sätt.
I slutet blev det väldigt mycket med olika personer som sagt olika saker och ljugit och hit och dit. Men, som vanligt, gjorde författarna ett bra jobb med att förklara allt på ett enkelt sätt så att man förstod. 
Sara Bergmark Elfgren och
Mats Strandberg.
I slutet, när allt var över handlade ca 5-7 kapitel om vad som hände sedan, men jag hade önskat att det var 15 stycken. Det var så mycket som fanns kvar att berätta och jag är nyfiken på den nya värld som bildades. Men kanske så ville författarna att man skulle få fantisera ihop vad som hände sedan. Jag är inte riktigt säker på vad jag tyckte.

Cirkeln var Sara Bergmark Elfgrens debutroman men Mats Strandberg har skrivit flera böcker innan. Cirkeln blev nominerad till Augustipriset 2011.
Cirkeln ska bli film! Jag är jätteglad för detta och ännu gladare för att författarna är med och skriver manuset! Inspelningarna ska börja nu i början på 2014 och filmen planeras ha premiär 2015. 

Jag ger Nyckeln 10/10 poäng för att den var så himla bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar