måndag 10 mars 2014

Ingen du känner - Christina Wahldén

Genre: Skönlitteratur för ungdomar - samhällsfrågor

Bokens omslag
Boken handlar om Shevin som precis har slutat 9:an. Hon kommer från Turkiet men hon bor med sin familj i Sverige. Varje sommar brukar de åka till sina kusiner som bor kvar i Turkiet. Men allt blir annorlunda den här sommaren. Hennes pappa har sållt henne till en äldre man och annordnat ett bröllop. Shevin blir bortgift och får bo i ett litet hus utan el. Där blir hon misshandlad, våldtagen och hon får arbeta. Medan Shevin är i Turkiet så försöker hennes bästa vän Aida, som är hemma i Sverige att hjälpa henne. Aida försöker få hem Shevin till Sverige igen. Hon går till polisen, men när de tar semester får hon ta hand om problemet själv. Shevins syster har en kanin som Aida ska ta hand om, därför har hon nycklarna till Shevins familjs hus och kan söka igenom den efter saker som kan hjälpa dem. 
Cristina Wahldén
Man får läsa om både Shevin och Aida, och om bådas försök att få hem Shevin igen.

Christina Wahldén är en svensk författare och journalist från Järfälla. Hon skriver mest ungdomsböcker men har även skrivit en del andra böcker tex faktaböcker, vuxenböcker. Hon skriver mycket om kvinnor och flickors olika "förtryck" och vad vissa blir utsatta för, tex tvångsäktenskap. Några fler böcker hon har skrivit är bland annat: Kort kjol, Cell grön, Heder och Fallen flicka.

Jag tyckte att Ingen du känner var väldigt bra. Den hade en bra handling och när jag läste den kunde jag inte sluta. Jag rycktes med i boken och det kändes som om jag var med och upplevede alla deras uppleveleser. Det kunde både vara läskigt och hämskt eftersom att det inte var något speciellt trevligt som Shevin var med om. Ingen du känner var intressant och spännande. Jag tror att det här som Shevin får uppleva kan vara en vardag för många. (Vilket måste ändras!) Jag tyckter det är roligt att läsa lite annorlunda böcker ibland och den här fick mig verkligen att tänka till. Alla, både unga som gamla, kille som tjej kan läsa den här boken och alla kommer att få ut något av den. Ingen du känner är helt klart värd att läsa!


Ingen du känner får 7 av 10 majskorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar