måndag 21 juli 2014

Lex Bok - Sara Kadefors

Genre: Drama, Young Audult

Framsidan på Lex Bok.
Lex pappa sitter i fängelse och hon bor ensam med sin mamma. När mammans nya kille får för sig att skriva en bok om henne vill Lex hämnas och skapar en blogg där hon som en annan person berättar samma historia för sina läsare. Flickan som Lex skapar på bloggen heter Maya och är en självständig, ung kvinna som inte bryr sig om vad någon annan tycker. Bloggen börjar bli en riktig framgång och snart kan Lex inte skilja på sig själv och Maya. Hon vill egentligen bara hämnas på men bloggen blir något större än bara det. Trycket från alla hennes fans, från pressen och från Jonatan ökar och Lex blir någon som hon inte vill bli.


Jag hade ganska låga förväntningar på boken när jag öppnade den började läsa. Jag hade inte hört något om den, bara sett att en ny bok kallad Lex Bok fanns bland hyllorna på biblioteket. Jag hade kanske hört av någon att jag borde läsa den och så bestämde jag mig för att göra det. När jag hade läst första sidan tänkte jag: "Den kanske inte var så dålig i alla fall" och när jag hade läst ett kapitel var jag fast! Nu, några dagar senare har jag läst klart den och här ska jag berätta vad jag tyckte om den.
Det som jag framför allt tyckte var bra med den var huvudpersonen, Lex. Hon utvecklas mycket under bokens gång. I början har Lex har en väldigt dyster syn på livet och tycker verkligen att alla är idioter. Hon tänker väldigt roligt om saker och personer som hon träffar på, även om det inte är menat att vara roligt och flera gånger satt jag och skrattade åt saker som hon sa eller tänkte i boken. Dock har jag ganska dålig humor... Hon är ganska känslokall och vill egentligen inte speciellt mycket med sitt liv. 
Boken är bra skriven med den har korta meningar och många målande ord. Det kanske låter tråkigt med korta meningar men det hjälpte till att ta fram Lex som karaktär ovh man förstod hur hon tänkte. Trots att det inte hände saker precis hela tiden var den ändå fångande, intressant och aldrig tråkig.
Boken fick en också att tänka till lite om hur vi egentligen har det i samhället och om hur Lex liv var. Det finns många olika budskap i boken, men det känns som om dem förklaras bäst i själva boken. Jag tänker överlåta budskapstydandet till du som läser detta.
Jag trodde att boken skulle vara överdrivet djup, men det var den inte. Djup var den, men inte överdrivet. 
Det är svårt att säga varför den här boken var så bra, utöver det som jag redan har sagt. Den var otroligt bra helt enkelt, jag lovar att du kommer att förstå varför om du läser boken själv. Jag rekommenderar den starkt!
Boken får 8/10 poäng av mig.

Sara Kadefors.
Sara Kadefors är författaren till boken och hon jobbar även som manusförfattare och journalist. Hon har skrivit flera böcker innan men det här är den första som jag har hört om. Hon är född i Göteborg, 1965. Hon har blivit nominerad till Augustipriset två gånger, den första för Sandor slash Ida år 2001 och andra gången för Lex Bok år 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar