tisdag 12 november 2013

Mycket mer än så - Sarah Dessen

Genre: reality, romans


Sarah Dessen

Boken handlar om Auden som precis har slutat Highschool, hon har alltid varit den perfekta dottern, duktig i skolan och aldrig haft något socialt liv. Men det ändras när hon väljer att tillbringa sommaren innan college hos sin pappa och hans nya fru vid kusten. Där börjar hon sommarjobba i en strandaffär och där får hon sina första riktiga vänner. Auden lär känna en kille, Eli och tillsammans ger de sig ut på nätterna för att ta igen allt det som Auden inte gjort i sitt liv. De äter på ett "tvättautomatscafé", går och handlar mat, spelar bowling, delar ut tidningar och har matkrig. Allt mitt i natten.


Mycket mer än så är en verklighetstrogen bok och var väldigt bra. Jag tycker om Sarah Dessen för att hon skriver på ett sätt som får en annars tråkig bok att bli spännande och intressant. Dessen beskriver miljöer och karaktär väldigt bra. Jag var med och upplevde allt, jag kunde riktigt känna hur det var vid kusten. Jag levde mig in i boken.

Mycket mer än så

Jag rekommenderar Mycket mer än så till alla som gillar böcker med verklighetsrelaterade händelser, med små konflikter och problem. Det här är definitivt en tjejbok, men killar kan också läsa den med intresse. 


Reality är inte min favorit genre, utan jag gillar fantasy med "nya världar". Jag lever ju i "reality" med mina egna problem och SKOLAN, så att läsa en sådan bok tycker inte jag är så lockande. Men Sarah Dessens böcker är inte Envanligskolveckaalladör-bok utan de är spännande och intressanta vilket gör att det inte spelar någon roll att de är "reality". 


Sarah Dessen är en amerikansk författare. Hon föddes år 1970 i Evanston, Illinois. Nu bor hon tillsammans med sin man och dotter och med deras hundar i North Carolina. Hennes debutroman kom ut 1996 och heter That Summer. Filmen How to deal med Mandy Moore basserades på Dessens Someone like you och That Summer. Hennes bok Along for the Ride hamnade på New York Times Best Seller lista. Än så länge har hon skrivit 12 böcker.


4 böcker är översatta till svenska, jag har börjat att läsa hennes böcker på originalspråk och det är intressant. De kan dock vara en aning sega i början men ge inte upp! Några av hennes böcker kan ochså vara lite lika, men det försämrar inte läs upplevelsen (så mycket).
Ni måste läsa en av hennes böcker innan ni dör!

Mycket mer än så av Sarah Dessen får 8 av 10 majskolvar av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar